Benvinguts al Blog d'Efrén
Benvenguts al Blòg d'Efrén
Occitània e l'occitan
Projèctes collaboratius de las escòlas Calandreta
Projectes col.laboratius de les escoles Calandreta
Fòtos: Besièrs - L'Òrb e lo Canal de Miègjorn
Béziers - L'Orb et le Canal du Midi
A Besièrs avèm tres escòlas Calandreta e lo Centre de Formacion dels futurs regents de Calandreta ont s'ensenha la Pedagogia Institucionala (PI) e Latinitas (per sensibilizar e facilitar l'aprendisatge de las lengas, sas familhas subretot las romanicas per sa proximitat amb l'occitan e lo francés. L'occitan servís de "palanca" per aprene lo catalan, l'espanhòl, lo portugués e l'italian.
Jo definiria el treball
col.laboratiu com un conjunt de tasques que realitzen un grup de
persones que tenen un objectiu comú i ben precís i per assolir-lo
satisfactòriament es necesiten els uns i els altres. A més a més es
tracta d'un treball on no hi ha jerarquies.
La definició de treball col.laboratiu segons la Wikipedia occitana:
Podètz trapar mai d'entresenhas sus :
https://ca.m.wikipedia.org/wiki/La_Calandreta
http://calandreta.org/oc/lo-projecte/
http://ouvrages.maison-pays-catalans.eu/enseignement/patrick_albert/ref_albert_2013.pdf
http://pedagogie.ac-toulouse.fr/langues-vivantes/spip.php?rubrique436
http://aprene.org/oc/
Projectes col.laboratius entre catalans i occitans
Hi ha molts projectes associatius entre els catalans i els occitans. Parlaré breument de les meves experiències personals.
El Cedocat (Centre d'Estudis d'Occitània i de Catalunya) és una nova associació creada fa pocs mesos a Barcelona que té com objectiu oferir conferències sobre els fets històrics catalanoccitans com la reprecusió del Catarisme a Catalunya amb la fugida de càtars a casa nostre o les migracions d'occitans cap a Catalunya del segle XVII per raons de religió i econòmiques.
La Societat Catalana de Pedagogia de l'Institut d'Estudis Catalans va treballar col.laborativament el 2014 amb APRENE, el Centre de Formació de mestres de las escòlas Calandreta en un projecte pedagògic titulat "El Termòmetre Lingüístic" destinat als mainatges de 5-6 anys per evaluar el seu gra d'adquisició lèxica dels entorns socials més propers (camps semàntics de la llar, la ciutat, el mercat o l'escola).
El CAOC, el Cercle d'Agermanament Occitano-català, és l'associació de referència en les relacions entre els dos països amb una llarga trajectòria històrica. Instal.lats al Hostal d'entitats de Gràcia, les aportacions són numeroses en l'àmbit cultural, polític i lingüístic, en la promoció i defensa de la llei de l'occità a Catalunya. La xarxa associativa del CAOC ha permés desenvolopar noves associacions i contactes en els últims anys, marcat per una pèrdua important de les subvencions públiques.
ELS VIDEOS
Vaquí un pichòt vidèo sus cossí cal reciclar fach per de calandrons (nom donat als escolans de Calandreta). S'agís d'un bon exemple de trabalh col.laboratiu entre eles, sensibilizats amb l'environa naturala.
ALTRES INDRETS D'OCCITÀNIA
A prop de Montpelhièr, es poden visitar pobles històrics i turístics, com és el cas de Aigas Mòrtas (Aigues Mortes). Aquí teniu l'enllaç per anar-hi amb Google Maps:
near 30220 Aigues-Mortes
ELS VALORS DELS PROJECTES
Trobo molt interessant tot aquest curs encara
que reconec que no ha estat gens fàcil aprendre a fer servir les eines
de Google+.
Em sembla imprescindible que els mainatges aprenguin a
fer servir les eines tele col.laboratives a classe perquè el món d'avui
dia, i més encara en un futur molt proper, els joves s'hauran
d'afrontar a canvis molt importants en poc temps al nivell tecnològic i
hauran d'adaptar-se constantment a noves feines i per això
l'autoaprenentatge és indispensable.
Abans, el professor feia curs
parlant (curs magistral) i s'evaluava segons els coneixements
adquirits. Ara, cal desenvolopar l'autonomia de l'alumne perquè es fa
imprescindible que sigui capaç d'aprendre a ser flexible en un món cada
vegada més complexe. El professor ha de ser un guia per acompanyar
l'alumne a descobrir el món fent-li treballar la intuïció.
En
aquest sentit, les escoles Calandreta porten més de quaranta anys
transmeten aquests valors col.laboratius, potser també perquè l'occità
desapareix i el món occitanista compte amb pocs recursos financers i en
confrontació amb un sistema educatiu públic francès obsolet.
El projecte col.laboratiu és l'esència mateixa de les escoles Calandreta. No només l'alumne és l'actor del seu aprenentatge amb la guia del mestre, sinò que els pares s'impliquen plenament en la vida de l'establiment. L'occità, a més de ser la llengua del país, també és l'eina d'aprentissatge d'altres llengües romàniques el que permet als alumnes a tenir un nivell d'espanyol, per exemple, molt més alt que la mitjana dels establiments públics on el francès és la llengua predominant en les classes de llengua "estrangera" (fins i tot l'occità s'ensenya en francès).
ResponEliminaL'occità serveix de "palanca" per aprendre altres llengües romàniques seguint una metodologia de lingüística comparada en forma de jocs. Sense transmetre cap coneixement previ sobre les diferents llengües, romàniques o no, l'alumne es confronta a uns exercicis en forma de jocs amb paraules o frases i aquests han d'esbrinar el significat o identificar la llengua en què s'han escrit. Es tracta, doncs, de fer treballar la intuïció dels mainatges per tal de fer-los desenvolopar les seves capacitats de comprensió i producció de noves llengües.
ResponEliminaHe visitat la web del wikipèdia en occità i aquí teniu la definició que es dóna al treball col.laboratiu : https://oc.m.wikipedia.org/wiki/Trabalh_collaboratiu
ResponEliminaLa frase que he retingut és que la qualitat del treball col.laboratiu depèn molt de la motivació dels actors que hi participen.
Molt interessant, i completament d'acord que la motivació és el motor dels projectes. La motivació, la curiositat són el que ens empenta la voluntat i la persistència.
ResponEliminaGràcies per les aportacions
Sí, crec que seria interessant un acord de cooperació entre les facultats de didàctica de les universitats catalanes i la confederacion de las escòlas Calandreta amb el suport de la Generalitat i la Societat Catalana de Pedagogia que ja els coneixen. També us aconselleria apropar-vos al CAOC i al CEDOCAL del Cercle Artístic del que sóc membre. També vaig fer una tesi titulada "Dificultats d'aquisicion lingüística de l'occitan dins los licèus e collègis de Montpelhièr".
ResponEliminaPerdoneu, volia dir CEDOCAT, Centre d'estudis d'Occitània i Catalunya, especialitzat en història comú dels dos països. Interessants també els articles relacionats a les Calandretas fets pels mitjans de comunicació occitanes com Lo Jornalet o franceses regionals que periòdicament parlen de les exel.lències de la seva pedagogia.
ResponElimina